Monday, June 1, 2009

Pelaburan Manakah Pilihan Terbaik Anda?


Prestasi Dana Ittikal untuk tempoh setahun (2007) adalah sangat baik iaitu pulangan melebihi 35% berbanding KLCI 31.8%. Manakala ASB pulak hanya 8% sahaja.
Maknanya jika anda melabur sebanyak RM1,000 dalam Dana Ittikal pada 2 Jan 2007, nilainya kini adalah RM1,267 setelah tolak kos 6.5%. Jika ia dilabur dalam ASB, nilainya adalah RM1080.
Mana satu pilihan anda?

2 comments:

  1. Teman pening pasal saham..ni. Simpan dalam ASB ciput jer setahun. Ramai plak mamat datang pejabat teman present pasal saham amanah lah, unit trust lah..! Buat present power giler..Boleh untung 35% ke atas la.. Tapi rakan teman masuk saham amanah RM100K. Baru 2 bulan masuk; cek balik nilai RM80K jer..Ade duit baik buat niager..

    ReplyDelete
  2. Yop, saham amanah adalah satu medium pelaburan yg bersifat jangka masa sederhana & panjang. Untuk memaksimumkan pulangan keuntungan yg kita labur yop kena buat strategy 'ringgit cost average'. Ini bermakna setiap kali kita topup pelaburan akan mengikut harga semasa terkini. Jadi ianya lebih menguntungan yop kerana unit akan bertambah.

    Walaupun begitu, jika yop adalah seorg pelabur yg hanya invest secara 'lump sum' juga boleh mendapatkan keuntungan dgn menggunakan cara 'switching'. Utk keterangan lanjut ttg cara switching ini dilakukan yop bleh rujuk pd blog saya di www.myinvests.wordpress.com. Strategy ini dipraktikkan utk minimize kan kerugian & maksimumkan keuntungan. Kebanyakan pelabur saya masih mendapat untung walaupun diwaktu pasaran jatuh.

    ReplyDelete