Sunday, May 17, 2009

Masa untuk melabur?

Adakah sekarang masa yang sesuai untuk melabur? Dengan ekonomi serantau yang tidak menentu, bermula dengan krisis sub-prima di US diikuti peningkatan harga minyak, inflasi yang mencecah 7.7% serta suasana politik negara yang tidak menentu - adakah masa yang tepat untuk memasuki pasaran?

Strategi 'cost dollar averaging' mungkin nampak menarik dalam membuat keputusan untuk melabur dalam unit trust dalam keadaan pasaran sekarang. Satu perkara yang perlu difikirkan, adakah pasaran telah mula mengukuh? Indek BSKL pada 17 Mei 2009 ditutup pada 1014.21 mata setelah jatuh daripada rekod tertinggi 15++ sebelum pilihanraya ke 12 (Sekitar bulan Okt 2008 hingga Feb 2009 indek menurun keparas 8++ hingga 9++ mata dan kembali melonjak naik semula pada Mei 2009 yang mana ianya menunjukkan terdapat peningkatan mengukuh dalam pasaran saham). Dan kalau tidak silap, BSKL pernah merudum keparas 7++ suatu masa dulu, sekitar tahun 1998. Tidak mustahil kitaran ini akan berlaku lagi.

Jadi adakah perlu menunggu sehingga indek mencecah 7++ mata? Atau sekarang indek BSKL pada fasa reversal? Perlu diingatkan, amalkan strategi 'cost dollar averaging' dalam keadaan uptrend market.

Dalam keadaan yang tidak menentu, sediakan tabungan sebagai persediaan untuk memasuki pasaran bila market telah kukuh. Biasanya kita sering terlepas peluang keemasan - tiada modal bila peluang ada di depan mata!!

No comments:

Post a Comment