Tuesday, May 12, 2009

Risiko dan Anda

Tentukan toleransi risiko anda sebelum melabur

Pelaburan saham bukan untuk semua orang. Bagi sesetengah orang, mereka tidak tenteram apabila harga saham yang mereka beli turun naik di pasaran. Justeru, sebelum anda membuat keputusan untuk melabur, tentukan sama ada pelaburan saham sesuai untuk anda.

Setiap jenis pelaburan ada risiko, termasuk tabungan di dalam bank. Jangan sangka wang anda pasti selamat dalam bank, kerana seperti yang dilihat di negara-negara lain, bank boleh jatuh muflis. Memang insurans deposit diberikan oleh PIDM, tetapi jumlahnya terhad. Jadi risiko tetap ada. Maka apabila menguruskan wang anda, perkara paling penting ialah menentukan risiko yang sanggup anda tanggung,

Berikut adalah beberapa kaedah simpanan dan pelaburan dan risiko yang dihadapi:

1) ASB - Risiko dana mengalami kerugian dan kerajaan tidak dapat menampung kerugian tersebut (kemungkinan besar tidak berlaku tetapi risiko tetap ada).
2) Bank - Risiko bank muflis dan tidak dapat membayar pendeposit.
3) Hartanah - Risiko nilai hartanah jatuh, atau risiko tanah mendap, tanah runtuh, kebakaran dan sebagainya (namun sesetengah daripada risiko ini boleh dilindungi insurans)
4) Bon atau Sukuk - Risiko pengeluar sukuk atau bon gagal membayar
5) Saham - Risiko harga saham turun, syarikat jatuh muflis atau digantung penyenaraian
6) Waran saham - Risiko harga saham asas jatuh, menyebabkan harga laksana lebih tinggi daripada harga saham asas
7) Derivatif / Forex - Risiko anda membuat unjuran yang tidak tepat, menyebabkan kerugian

Justeru setiap jenis pelaburan ada risikonya. Cuma tahapnya berbeza-beza. Daripada senarai di atas, pelaburan disusun mengikut tahap risiko daripada yang paling rendah kepada yang paling tinggi.

Jika anda tidak sanggup menanggung risiko, tak perlulah melabur dalam instrumen yang lebih tinggi risikonya seperti bon, saham dan waran saham. Lebih baik simpan sahaja dalam bank. Namun begitu, potensi pulangan yang anda terima juga terhad. Bagi instrumen yang lebih tinggi risikonya, potensi pulangan juga lebih tinggi.

Justeru, terpulang kepada anda untuk menentukan toleransi risiko anda dan memilih pelaburan yang sesuai untuk anda.

Nota: Buku
Panduan Bijak Melabur ada mengandungi satu bab yang menerangkan lebih lanjut tentang risiko saham dan pasaran saham.

No comments:

Post a Comment